Friday 6 June 2014

Summer Time Madness
Topic : Discover Islam


5th june  2014-
Alhamdulilah kami sempat solat subuh di surau klia. Sebelum sampai di bumi Malaysia, sempat kami berpesan-pesan utk tidak membawa pulang bersama budaya kami di sana. Bukan la budaya yang buruk. Tapi benda yang simple seperti solat tanpa telekung bukanlah satu perkara yang normal di Malaysia. Nak buat sesuatu perkara pun kena ikut tempat -  Apa yang kami fikir.

Di surau klia, setelah mengambil wudu', kami mencapai telekung yang disediakan, cuba untuk jadi normal. Selesai solat, baru sedar ada seorang mak cik sedang solat tanpa pkai telekung. ya, tanpa pakai telekung- Nah, sekarang siapa yang normal.

Lontaran Tersasar (Ark..Ark)


Realitinya di Malaysia, ramai yang sudah faham akan perkara ini. bagi muslimat, solat tidak semestinya bertelekung, memadailah pakaian yang digunakan menutup aurat(merangkumi tidak jarang dan longgar, labuh) dan suci. Alhamdulillah, usaha2 yang dilakukan oleh ramai pihak (eg: street dakwah) utk memberikan penjelasan mengenai hal2 berkaitan ibadat telah membuahkan hasil. Mudahnya Islam. Go Malaysia!

No comments:

Post a Comment